Pull Up Bar Test 2022: Top 7 Pull Up Barer

Hvis du er seriøs med hensyn til at komme i form, er en pull up-stang en god investering.

Hvad er en pull up bar?

En pull up bar er et simpelt stykke udstyr, der kan bruges til at give en god træning af ryggen og biceps.

Der findes mange forskellige typer pull up bars på markedet, men de består grundlæggende alle af en stang eller forskellige faste håndtag og vinklede greb, som du primært kan bruge til at trække dig op på forskellige måder.

De fleste pull up-stænger er designet til at blive monteret i en dørkarm, men der findes også fritstående modeller.

Hvis du er seriøs med hensyn til at komme i form, er en pull up-stang en god investering.

Her er syv af de bedste pull up-stænger på markedet, baseret på vores resultater. (produktanmeldelser)

Hvad er en pull up bar?

En pull-up-stang er en anordning, der bruges til at træne den store, brede rygmuskel, der kaldes latissimus dorsi.

Denne muskel kan mærkes ved at løfte armen ud fra siden af kroppen og gribe fat om bagsiden af armhulen og derefter bevæge hånden nedad.

Pull-ups træner også den nederste del af den store nakkemuskel, kendt som trapezius inferioris eller trap 3. Det greb, der anvendes under en pull-up-øvelse, er afgørende for, hvilke andre muskler der trænes. F.eks. vil et chin-up-greb træne biceps mere end et standardgreb.

Pull up-stangen kan umiddelbart virke som et almindeligt stykke udstyr, men der er faktisk mange måder at træne med denne simple håndvægt på.

Hvorfor bør jeg købe en pull up bar?

I en verden, hvor vi alle bliver mere stillesiddende, er det vigtigt at holde os selv aktive.

En måde at gøre dette på er ved at træne med pull-up-stangen derhjemme – ikke alene vil du opbygge din ryg og øge din muskeludholdenhed, men du vil også føle dig tryg ved blot at udføre disse enkle bevægelser som en del af hverdagen!

Pull up baren er et fantastisk legetøj til at udfordre din styrke og motorik samt være nyttig hvis du har rygsmerter, hvor bare at hænge derhjemme eller dyrke fysisk aktivitet ofte kan lindre nogle af ubehaget.

Det er også sjovt at konkurrere mod vennerne ved at konkurrere om hvor mange pushups de kan lave før de når deres grænse – hvilket kan forbedres takket være dette redskab!

Verdensrekordholderen klarede 68 gentagelser i træk inden for 1 minut, så der er masser af muligheder, når man bruger dem konkurrerende; selv udenfor konkurrencer som hvem der gør det bedst mellem alle, der deltager sammen i stedet for at konkurrere individuelt mod andre en mod en .

Der er desuden mange fordele ved at bruge en pull up-stang, som ikke har noget med motion eller sport at gøre.

Hvis du f.eks. har brug for at strække ryggen af en eller anden grund, f.eks. efter at have siddet ved et skrivebord hele dagen, kan det være meget nyttigt at lave nogle enkle hængeøvelser.

Eller hvis du ønsker at forbedre din kropsholdning, så kan regelmæssige hængeøvelser også gøre underværker – ved at strække dine skuldre og brystmuskler ud, hvilket naturligt vil trække dine skuldre tilbage og give dig en bedre kropsholdning med tiden.

At hænge med korrekt form på en stang kan også hjælpe med at dekomprimere din rygsøjle, hvilket kan føles fantastisk efter en lang dag med at være bøjet over et skrivebord eller en computer.

Så der er masser af grunde til, at du bør købe en pull-up-stang – uanset om du ønsker at forbedre din kondition, lindre rygsmerter eller bare vil have det sjovt at konkurrere med dine venner.

Uanset hvad dine grunde er, er pull-up-stangen en fantastisk tilføjelse til ethvert hjemmegymnastikrum.

Hvilken pull up bar skal jeg vælge?

Når du skal beslutte, hvilken pull-up-stang du skal købe, er der mange faktorer, der skal tages i betragtning.

Hvor mange penge har du råd til at bruge på en pull up bar?

Hvor skal den hænge, og hvor meget plads har væggen til rådighed til montering (både i højden og i bredden)?

Om du ejer eller lejer dit hjem har også betydning her, da nogle mennesker kan tænke anderledes alt efter deres situation – overvej hvilken(n) brug(e) varen primært er tiltænkt, så vi ved, om vores behov stemmer overens med det!

Montering af pull up bar: Sådan gør du

Når det kommer til sikkerhed, er den måde, du monterer din pull up bar på, ekstremt vigtig.

Der findes nogle meget enkle pull up-stænger med en fjedermekanisme, som klemmes sammen og sættes i en døråbning.

Du bør dog aldrig købe en af disse pull up-stænger.

Mængden af YouTube-videoer af folk, der går galt i byen med denne model, taler for sig selv.

De holder simpelthen ikke godt nok fast, og du kan ikke stole på, at de bliver hvor du sætter dem.

Det samme gælder for andre pull up-stænger, der ikke er forsvarligt monteret.

En pull up bar er kun så stærk som den montering, du har foretaget.

Selv om den maksimale belastning er 200 kg, er den maksimale belastning faktisk ikke 200 kg, hvis du har fastgjort din pull up bar til en gipsvæg med 2 dårlige rawlplugs og et par små skruer.

For at sikre din sikkerhed er det afgørende, at du tager dig tid til at montere din pull up bar korrekt.

De fleste gode pull up-stænger leveres med en installationsvejledning, som du bør følge for at sikre korrekt installation.

Vægmonterede pull-up-stænger skal monteres på en murstens- eller betonvæg, aldrig i gipsvægge.

Dørmonterede pull up-stænger kan sidde meget forskelligt alt efter hvilken dør de monteres i, så her skal du sikre dig, at du har en dør, der passer til den stang, du køber.

Husk også, at en dørmonteret stang vil løsne sig, hvis du begynder at løfte på den, mens den hænger i døråbningen.

Hvis du har en meget smal dørkarm, som pull up-stangen skal hænge i, skal der nogle gange kun et lille ryk opad, før den mister grebet og falder til jorden.

For at undgå dette skal du sørge for at kontrollere vægtgrænsen på produktet, og at din dørkarm er robust nok til at holde stangen, inden du installerer den.

Hvis du tager disse forholdsregler, kan du være sikker på at nyde mange års sikker og vellykket brug af din nye pull up-stang.

Pull up-stænger er en fantastisk måde at få træning derhjemme, men det er vigtigt at sørge for, at de er installeret korrekt og sikkert.

En forkert installation kan føre til, at stangen løsner sig, hvilket kan medføre alvorlige skader.

Følg altid de instruktioner, der følger med din pull up-stang, og sørg for, at den er forsvarligt fastgjort til et solidt underlag.

Når du mener, at du har sat din pull up-stang korrekt op, er det en god idé at teste den med en større belastning, end du normalt ville udsætte den for.

Prøv f.eks. at hænge 2 personer op i den.

Hvis den klarer denne test, kan du være sikker på, at den også kan bære dig alene.

Med korrekt montering og pleje vil din pull up-stang give dig mange års fornøjelse og træning.

Pleje & vedligeholdelse af din pull up bar

Selv om en pull up-stang kræver meget lidt vedligeholdelse, er der et par ting, du bør gøre for at holde den i god stand.

Hvis din pull up-stang har riller i håndtagene, skal du for det første sørge for at skrubbe den med en stiv børste med jævne mellemrum for at fjerne snavs, der har ophobet sig.

Dette vil hjælpe med at holde grebet skridsikkert.

For det andet skal du tørre stangen af med en fugtig klud med jævne mellemrum.

Og endelig, hvis du hænger din pull up-stang udenfor, skal du kontrollere for rust med jævne mellemrum og male den om efter behov.

Ved at følge disse enkle tips kan du sikre, at din pull up-stang vil give dig mange års problemfri brug.

De forskellige typer pull up bar

Pull up bar til dør montering

En dørmonteret pull-up bar er en god mulighed, hvis du leder efter en nem og hurtig måde at komme i gang med pull-ups på.

Disse stænger er som regel billige, og når de er monteret korrekt, er de lige så gode som væg- og loftmonterede modeller.

Husk dog på, at væggen og dørkarmen omkring døren normalt får mærker fra pull-up-stangen på trods af polstringen.

For at minimere dette kan du lægge noget stof eller foldede stykker skridsikre underlag mellem stangen og væggen/rammen for at minimere dette.

Dørmonterede pull-up stænger er normalt ikke særlig gode, hvis du vil hænge f.eks. en TRX på den, med mindre du får en af de modeller, der også kan skrues fast og dermed bliver helt stabile.

Pull up bar til lofts montering

Hvis du leder efter en mere robust pull-up-stang, som ikke vakler eller løsner sig med tiden, så er loftmonterede pull-up-stænger en god mulighed.

De er perfekte til montering på solide lofter af materialer som beton eller træ, så længe du har de rette skruer og fastgørelseselementer til at fastgøre den på plads.

Husk, at du skal have adgang til en tværbjælke på dit loft for at kunne montere stangen korrekt, men hvis du har det, kan denne type pull-up-stang give dig mange års problemfri brug.

Desuden er den altid til stede, når du har brug for den – du behøver ikke at tage den ned og lægge den væk efter hver træning!

Pull up bar til væg montering

Vægmonterede pull-up-stænger er normalt mere stabile og robuste end dørmonterede modeller, men de kan ikke let skilles ad og gemmes væk igen.

En velmonteret vægmonteret pull up-stang er dog rar at have, hvis du vil være sikker på, at den bliver hvor den skal, også selvom du bruger den til andre ting, f.eks. til at hænge en TRX op i den, eller hvis børnene skal lege i den.

Fordelene ved at have en vægmonteret pull-up-stang er mange: For det første er den mere stabil end en dørmonteret model, hvilket betyder, at der er mindre risiko for, at den rykker sig eller flytter sig, når du bruger den.

For det andet kan den rumme flere personer – perfekt, hvis du har en stor familie eller en gruppe venner, der alle gerne vil komme i form sammen.

Endelig er trækøvelser gode til at styrke din ryg, dine skuldre og arme, så en vægmonteret trækstang er en god tilføjelse til ethvert hjemmegymnastikrum.

Du skal bare sørge for, at du monterer den korrekt og sikkert!

Pull up bar stativ

Pull up-racks er en helt anden model af pull up-stænger. Med pull up racks begynder vi at være ovre i et lidt anderledes produkt.

Der vil som regel også være mulighed for at lave f.eks. dips, og prisen på pull up bars er som regel i en noget anden liga end rene pull up bars.

Når det kommer til at vælge mellem en pull up bar og et pull up rack, afhænger det i virkeligheden af, hvad dine behov er.

Hvis du er på udkig efter et alsidigt stykke udstyr, der giver dig mulighed for at lave mere end bare pull ups, så er et pull up rack et godt valg.

Hvis du derimod bare leder efter en simpel pull up bar, så er du måske bedre tjent med en mere traditionel model.

Uanset hvilken vej du vælger, skal du sørge for at lave din research for at finde den bedst mulige løsning for dig.

In-door pull up bar

Som nævnt fås pull up-stænger også i en fjederbelastet version, der skal presses sammen og klemmes fast på dørkarmen.

Selv om dette kan virke som en mere bekvem løsning, er det vigtigt at undgå disse typer pull up-stænger, da de simpelthen ikke er stabile nok.

Sugekopperne kan løsne sig, eller stangen kan ikke være placeret korrekt i dørkarmen, hvilket kan føre til skader.

Hvis du mener det alvorligt med at lave pull ups, skal du investere i en stabil, velbygget pull up-stang, som du kan stole på.

Din sikkerhed er mere værd end et par ekstra hundrede kroner.

Pull up bar materialer

Pull up-stænger er lavet af metal og har forskellige grebsmaterialer.

Nogle har blot lakerede metalgreb, som kan være glatte, hvis du har svedige hænder.

Andre har også metalgreb, men er slebet groft, eller der er riller i håndtaget, hvilket giver et betydeligt bedre greb.

Skumgreb er ret almindelige på de dørmonterede pull up-stænger, og skum er rart at holde fast i og giver et godt greb, men holdbarheden kan her blive et problem med tiden.

De bedste greb er belagt med gummi, som både er holdbart og giver et godt greb.

Her kan du dog nogle gange opleve, at gummiet roterer på stangen, hvilket bidrager til et dårligt greb.

Hvis du oplever, at dit greb svigter under pull ups, er en løsning at bruge håndledsremme, der vikles rundt om håndtagene. Dette giver et meget solidt greb.

Pull up bar funktioner

De dørmonterede pull up-stænger er en god mulighed, hvis du ønsker at kunne tage den ned og gemme den væk, når den ikke er i brug.

Dette er især praktisk, hvis du bor i et mindre hjem eller en mindre lejlighed, hvor du måske ikke ønsker en permanent pull up bar installeret.

Nogle vægmonterede pull up-stænger er mere sofistikerede end andre og tilbyder forskellige monteringsbeslag, der giver dig mulighed for at fordele vægten over et større område på væggen.

Det er noget, du skal have i tankerne, når du træffer dit valg.

Når det kommer til de forskellige håndtag, foretrækker nogle mennesker et smalt greb, mens andre bedre kan lide et bredt greb.

Neutralt greb er også rart at have for variationens skyld.

Hvis du ikke er sikker på, hvad du foretrækker, er du velkommen til at afprøve forskellige muligheder i et fitnesscenter, før du foretager dit køb.

I sidste ende er den bedste pull up-stang for dig den, der opfylder dine specifikke behov og præferencer.

Pull up bar priser

Prisen på pull up-stænger varierer fra 150 kr. for de allerbilligste fjederstænger, til omkring 1000 kr. for de dyreste.

Som med mange andre ting hænger pris og kvalitet sammen. Hvis du hellere vil gå efter et pull up stativ, starter priserne her ved ca. 1.500 kr.

Det vigtigste at kigge efter, når du skal vælge en pull up-stang, er vægtkapaciteten.

Sørg for at vælge en stang, der kan holde til mindst to gange din kropsvægt.

En anden vigtig faktor at overveje er grebet.

Kig efter en stang med et behageligt greb, der ikke glider, når du træner.

Endelig skal du overveje højden på stangen.

Hvis du er højere end gennemsnittet, skal du sørge for at vælge en stang, der er høj nok til, at du kan bruge den komfortabelt.

Med så mange faktorer at overveje, er det vigtigt at tage sig god tid, når du vælger en pull up-stang.

Men hvis du holder disse ting i tankerne, er du sikker på at finde den perfekte stang til dine behov.

6 Tips Til Pull Up Bar Træning

#1: Brug handsker til din pull up bar træning

Hvis du bruger handsker, mens du træner på pull up-stangen, får du et bedre greb og undgår, at dine hænder glider.

#2: Brug forskellige greb

Hvis du bruger forskellige greb under din træning, vil du målrette forskellige muskelgrupper. At blande dine greb vil også være med til at forhindre kedsomhed og holde din træning interessant.

Nogle almindelige greb er:

– Overhåndsgreb (bredt)

– Underhåndsgreb (smalt)

– Blandet greb (en hånd over og en hånd under)

– Neutralt greb (håndfladerne vender mod hinanden)

#3: Varier din bredde

Ligesom med grebene vil du ved at bruge forskellige bredder målrette forskellige muskelgrupper og holde din træning interessant.

Nogle de almindelige bredder er:

– Skulderbredde

– Bredt greb

– Smalt greb

#4: Brug hjælp, hvis det er nødvendigt

Hvis du har problemer med at lave pull ups med korrekt form, kan du bruge hjælpebånd eller en partner til at hjælpe dig.

Båndene kan slynges rundt om stangen og din krop for at hjælpe med at tage noget af vægten. En partner kan holde dine ben eller fødder for at stabilisere dig, mens du udfører pull up’en.

Husk at reducere mængden af assistance gradvist, efterhånden som du bliver stærkere.

#5: Tilføj variation til din træning

Ud over at ændre dine greb og bredder kan du også blande de øvelser, du laver på pull up-stangen.

Nogle variationer er f.eks:

– Traditionelle pull ups

– Hageøvelser

– Muskel opad

– Kipping pull ups

Der er uendelige muligheder, så vær kreativ og mor dig med det!

#6: Udfordre dig selv

Endelig skal du ikke være bange for at udfordre dig selv og skubbe dine grænser. Pull up-stangen er et fantastisk redskab til styrketræning, så få det bedste ud af den.

Tilføj vægt til din krop ved at bære en vægtvest eller en rygsæk med vægt. Eller prøv at lave pull ups med én arm eller sænk tempoet i dine gentagelser.

Uanset hvad du gør, skal du bare sørge for, at du altid udfordrer dig selv og gør fremskridt på en eller anden måde.

Det var det! Dette er blot nogle få tips til at hjælpe dig med at få mest muligt ud af din træning.

Ofte Stillet Spørgsmål

Hvor ofte skal jeg træne på pull up-stangen?

Det afhænger af dine mål og din tidsplan, men generelt er 2-3 gange om ugen et godt udgangspunkt.

Hvad er andre fordele ved at træne på pull up bar?

Ud over styrketræning kan pull up-stangen også hjælpe dig med at forbedre din grebsstyrke, koordination og balance.

Hvad er andre øvelser, jeg kan lave på pull up-stangen?

Der er mange andre øvelser, du kan lave på pull up-stangen, herunder dips, benløft og hængende knæløft. Vær kreativ og bland tingene for at holde din træning interessant.

Tak for din læsning! Jeg håber, at dette har hjulpet dig.

Hvis du har andre tips eller spørgsmål, er du velkommen til at skrive en kommentar nedenfor.

Pas på dig selv!

Så der har du det! Disse tips vil hjælpe dig med at få mest muligt ud af din træning med pull up bar.

Giv dem en chance og se, hvordan de virker for dig.

Our Services

This text briefly introduces visitors to your main services.

Service 1

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

Service 2

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

Service 3

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

Service 4

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

benefit 1

A short description of the benefit.

benefit 2

A short description of the benefit.

benefit 3

A short description of the benefit.

benefit 4

A short description of the benefit.

Client Testimonials

“A testimonial from a client who benefited from your product or service. Testimonials can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
Client Name
“A testimonial from a client who benefited from your product or service. Testimonials can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
Client Name
“A testimonial from a client who benefited from your product or service. Testimonials can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
Client Name

A Title to Turn the Visitor Into a Lead

This is your chance to emphasize why the visitor should contact you right now.

Summarize your business so the visitor can learn about your offerings from any page on your website.

Subscribe to receive our latest updates directly in your inbox!

© 2022 All Rights Reserved.